آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ
آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ

معرفی یک اثر ارزشمند

به اطلاع میرساندکه کتاب وزین «هشترود و دانشوران» که حاصل بیش از 10 سال تلاش مستمر و تحقیقات طاقت‌فرسای محقق برجسته جناب آقای احد علامی می‌باشد منتشر گردیده است.

 با تقدیر و تشکر از همت عالی جناب آقای علامی.


 کتاب هشترود و دانشوران در دو هزار و 300 صفحه، در سه جلد به چاپ رسیده است و موضوع آن درباره بزرگان، پیشگامان فضل و دانش، مفاخر ماندگار و فرهیختگان وادی فرهنگ ادب و هنر شهرستان هشترود، چاراویماق و آتش‌بیگ می‌باشد.

این اثر ارزشمند که حاصل بیش از 10 سال تلاش مستمر و تحقیقات محقق برجسته آقای احد علامی است با دقت نظر و جامعیت خاص خود بعد از یک دهه کار پژوهشی در سه جلد مشتمل بر هفت فصل و در 2300 صفحه به قیمت دوره‌ای 57500 تومان در سال 1390 توسط انتشارات ستوده تبریز منتشر شده است.

فهرست مندرجات این مجموعه تحقیقی با نگاهی کلی به جایگاه تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران باستان در آذربایجان و قابلیت‌های آب و خاک وطن، پیشینه و موقعیت تاریخی، تحولات سیاسی و اقتصادی، ویژگی‌های جغرافیایی و شرایط اقلیمی منطقه، شرح حال جمعی از رجال نیک‌نام، علمای اعلام، دانشمندان، نخبگان و مفاخر علمی، فرهنگی، ادبی و هنری به همراه تصاویری مستند و گویا از مناطق هشترود و چارایماق و...، با قلمی روان و ادبیات ویژه به رشته تحریر در آمده است.

نویسنده در این کتاب ضمن گشودن دریچه‌ای از آشنایی و شناخت بیشتر این خطه از کشورمان و ارائه خدمتی ارزنده و ماندگار به مردمان دیارش، طی مقدمه‌ای دلنشین، حاصل تحقیقات چندین ساله خود را به جامعه علم و اندیشه و هنر و مردم سرافراز آذربایجان به ویژه اهالی علم‌دوست و غیور هشترود تقدیم نموده است.

در پایان با افزودن برخی شناسه‌ها، از نهادها و افراد ذی‌ربط و مؤثری که در پیمودن این حرکت فرهنگی و خلق این اثر نفیس همواره حامی و مشوق ایشان بوده‌اند تشکر و قدردانی نموده است.

آنچه که این کتاب را در معیارهای یک پژوهش تاریخی و فرهنگی برتر می‌سازد بهره‌گیری نویسنده از چند صد منابع معتبر تاریخی، آرشیوی و سرراست است که مراتب طی فهرست در اعلام و پایان کتاب آمده و در مجموع هشترود را در مقیاس حقیقی و واقعی خود مطرح و از ابعاد مختلف شناسانده و برگ زرینی به دفتر تاریخ و فرهنگ منطقه افزوده است.

از جمله امتیازات علمی این مجموعه نفیس، مستندسازی با عکس، نسخ خطی، نظرات علما و مشاهیر و بزرگان کشور، نقشه، نسب‌نامه و ... که با بررسی در طی زمانی نزدیک به یک قرن، ارزش علمی کتاب را مضاعف ساخته است. همچنین آراسته شدن کتاب به یاد و نام شهدا، قداستی ویژه به کتاب بخشیده که وجه ممیزه آن به شمار می‌رود.

امید است این اثر ارزشمند برای علاقه‌مندان و پژوهشگران منبعی فراخور و به عنوان "مرجع تحقیقی" مورد رجوع باشد. اجر خدمت نیز همین خواهد بود که جوینده و پژوهشنده‌ای را به کار آید.

هر چند که در دانشنامه هشترود و دانشوران مطالبی در مورد آتش‌بیگ و ایل نامدار شقاقی، به ویژه با استفاده از مطالب کتاب‌های دانشمند فرهیخته آتش‌بیگی، زنده یاد نصرت‌ا... خان فتحی و نامه‌های برادر فرزانه ایشان محمد خان فتحی نوشته شده است ولی انتظار این بود که با مراجعه به اسناد موجود در ادارات مختلف هشترود و افراد مطلع آتش‌بیگی و اهالی روستاهای اطراف آن و با جلب مساعدت آنان، در این اثر ارزنده صفحات بیشتری به منطقه تاریخی آتش‌بیگ از جمله روستاهای باستانی اطراف آن، شخصیت‌ها، منابع طبیعی، آداب و رسوم، منبع اقتصادی مناظر و سایر موضوعات مرتبط با آتش‌بیگ به عنوان یک منطقه باستانی مهم، محل استقرار بزرگان ایل شقاقی و روستایی که قبل از هشترود حاکم‌نشین بوده پرداخته می‌شد.

 ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ماندگار نویسنده محترم و فرزانه این اثر نفیس، آقای احد علامی، امیدواریم که در چاپ‌های بعدی این نقیصه جبران شود.

آفرین به استاد فرزانه و محقق برجسته آقای احد علامی که اثری ماندگار و مستند در زمینه تاریخ منطقه باستانی هشترود از خود به یادگار گذاشت رحمت خدا بر پدر و مادری که چنین فرزند خلفی را پرورش دادند و رحمت خدا بر مربیان ایشان.

در آینده در این زمینه مطالب بیشتری خواهیم نگاشت. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد