آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ
آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ

بیوگرافی مهندس عزیز دهپور

  اِن یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غَالِبَ لَکُمْ وَ اِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَاالَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِّنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی‌اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤمِنُونَ

(ای مؤمنین بدانید که) اگر خداوند شما را یاری کند پس هیچ‌کس بر شما غالب و پیروز نمی‌گردد و اگر خداوند شما را به‌حال خود رها کند پس کیست که بعد از او شما را یاری دهد؟ (پس شایسته است که) مؤمنان در تمامی امور خود فقط بر خدا توکل (و تکیه) کنند.

                                                                                سوره ال عمران- آیه 160


ادامه مطلب ...

معرفی یکی از مشاهیر روستای آتش بیگ ( نصرت الله فتحی آتش باک)

به نقل از سایت همراز

مرحوم نصرت الله فتحی (آتشباک) شاعر؛ محقق و نویسنده توانا و مجهول القدر اوراق کتابهای زیادی از نوع تاریخ و ادبیات را با قلم توانا و گامهای استوار خود در نوردیده . اگر چه وی در کنار مورخان و شاعران هم دوره خود چندان که باید و شاید شناخته شده باشد نیست که این می تواند از جهتی ناشی از گروش صادقانه وی به موطن خود آذربایجان بوده باشد چرا که اکثریت قریب به اتفاق آثار و نوشتجات آن مرحوم در مورد تاریخ معاصر آذربایجان بوده است .
















ادامه مطلب ...

روستای آتش بیگ کجاست؟

روستای آتش­بیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجان­شرقی، یکی از قدیمی­ترین روستاهای آذربایجان­‌شرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و داشتن دو رودخانه بزرگ به نامهای قرّانقو و جبیند و همچنین چشمه­‌های فراوان، از جمله مناطق مهم تولیدات کشاورزی می­باشد و در صورت توجه بیشتر و سرمایه­‌گذاری می­تواند از نظر اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به یکی از مناطق برجسته هشترود تبدیل شود که مهاجرت معکوس افراد از شهرهای اطراف به این روستا در سال­های اخیر گواهی این مطلب است. این روستا یکی از مهمترین روستاهایی است که به دلیل وجود ادارات دولتی و افراد دانشمند ، نقش مهمی در پرورش افراد برجسته و ماهر در زمینه­‌های علمی-پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه دارد.

ادامه مطلب ...

زادگاهم چه سرسبز بود و هست (شهرام)

وقتی بعد از 20 سال دلت هوای زادگاهت را می‌کند، زادگاهی که در 40 روزگی پس از تولدت، به قصد تهران ترکش می‌‌کنی و روستایی که تابستان‌های کودکیت را پر می‌کند از نشاط، سرزندگی، بازی‌های کودکانه و... ؛ فکر می‌کنی چه حسی می‌تواند سراسر وجودت را احاطه ‌کند؟

روستایی که اواخر دهه 40 در آن به دنیا آمدم، روستایی است به نام  "آتش‌بیگ"(آتش‌باک)، 15 کیلومتر دورتر از جاده هشترود به مراغه.

{آتش‌بیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلمالو بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع شده‌است.}

تصور کنید که کوهی را از قطاع آن ببریم و روستایی بر روی آن بنا کنیم که در پایین کوه دو رودخانه "قرانقو" و "جبیند" از دو سوی آن گذر کرده و به هم می‌پیوندند. اطراف رودخانه‌ها پر است از زمینها و باغ‌های میوه و کوه‌های دور و بر پوشیده شده از مزارع کشاورزی. کمتر جایی از سرزمین‌مان را می‌توانید بیابید که چنین هوای پاکیزه‌ای داشته باشد که از هر گونه آلودگی مبراست. در مسیر رسیدن به آتش‌بیگ شاهد چندین روستا هستیم که آخرین‌شان آتش‌بیگ است و چون حالتی بن‌بست دارد بکر و دست نخورده مانده و شکل سنتی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. این جاده کمتر از دو سال است که آسفالت شده اما  باز برای غریبه‌ها سخت است که جاده کوهستانی و پر پیچ و خم آن را برای تفریح هم که شده طی کنند و این روستا را کشف نمایند.

مهرماه سال گذشته که در جاده آن رانندگی می‌کردم ناباورانه شاهد بارش برفی زیبا بودم که زمین‌های اطراف را سفیدپوش کرده و مه سرتاسر جاده را پوشانده بود. آنقدر این فضا دل‌انگیز و غافلگیرکننده بود که یک لحظه خود را در جهانی دیگر که در رویاهایم دیده بودم تصور کردم.

حوادث و ناملایمات زندگی بعضاً وادارم می‌کند که به فکر مکانی و مسکنی باشم به دور از هیاهو و جنجال‌های احمقانه. تا باقی عمر را به دور از بیهودگی‌ها و توهمات ترقی و توسعه این کشور آن هم به قیمت فراموش کردن سنت‌ها و ارزشها، به مطالعه و تحقیق بپردازم. وقتی بعد از 20 سال به زادگاهم سر میزدم به ناگاه اینجا را آنگونه یافتم که در آرزوی آن بارها و بارها خیال بافی کرده‌ بودم.