روستای آتشبیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجانشرقی، یکی از قدیمیترین روستاهای آذربایجانشرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و داشتن دو رودخانه بزرگ به نامهای قرّانقو و جبیند و همچنین چشمههای فراوان، از جمله مناطق مهم تولیدات کشاورزی میباشد و در صورت توجه بیشتر و سرمایهگذاری میتواند از نظر اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به یکی از مناطق برجسته هشترود تبدیل شود که مهاجرت معکوس افراد از شهرهای اطراف به این روستا در سالهای اخیر گواهی این مطلب است. این روستا یکی از مهمترین روستاهایی است که به دلیل وجود ادارات دولتی و افراد دانشمند ، نقش مهمی در پرورش افراد برجسته و ماهر در زمینههای علمی-پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه دارد.
موقعیت جغرافیایی روستای آتش بیگ
این روستای کوهستانی و ناهموار با وسعت 5/142 کیلومتر مربع در موقعیت جغرافیایی 26/46 شرقی و 47/47 غربی قرار دارد مطابق شکل 1 از سمت شمال به روستاهای جبیند و قراکلک، از سمت جنوب به روستاهای ایده لوی خان و دمیرچی، از غرب به روستاهای بسیط، توپ آغاج و از شرق به روستاهای زنجیر آباد و صوفی حسن متصل میباشد. اقلیم این روستا مدیترانهای و در منطقه معتدل قرار دارد. مطابق آمار سازمان هواشناسی شهرستان هشترود و استان آذربایجانشرقی، مطابق جدول 1 بیشترین و کمترین دمای هوا در گرمترین و سردترین ماههای سال بترتیب در تیر ماه و بهمن ماه در محدوده 41 الی23- درجه سانتیگراد میباشد. از نظر میزان بارش یک منطقه نیمه خشک میباشد. بیشتر خاکهای روستا از نظر حاصلخیزی متوسط به بالا بوده ولی آهک بالای خاک از مهمترین مشکلات خاکهای روستا است (2، 11 و 12).
رودخانه ها و چشمهها
در روستای آتشبیگ دو رودخانه اصلی با نامهای قرّانقو و جبیید وجود دارند که موقعیت آنها در تصویر ماهوارهای کاملاً واضح است که اولی از کوه سهند و دومی از کوه آغداغ سرچشمه میگیرد و درست در گوشه پایین روستای آتشبیگ (جنوب شرقی) به همدیگر ملحق میشوند و در نهایت با پیوستن به رود قزلاوزن و ارس به دریای خزر میریزند رودخانه قرّانقو بزرگترین و پرآب ترین رودخانه آذربایجانشرقی میباشد. به برکت آب این دو رودخانه باغات و مزارع آبی زیادی در اطراف آنها وجود دارند و ماهیگیری از رودخانهها جزء یکی از منابع تغذیه و سرگرمیهای گردشگران و اهالی روستا بوده است که متاًسفانه بدلیل استفاده بیش از حد مادهای به نام مرگ ماهی و نیز سموم کشاورزی زیاد در سالهای اخیر، امروزه اصلاً ماهی در رودخانههای مذکور وحود ندارد و مردم همیشه حسرت روزهای گذشته را میخورند. همچنین، در این روستا چشمههای فراوانی وجود دارند که مثل نام خود روستا، وابسته به زمان نامهای متفاوتی داشتهاند و برخی از آنها به گویش محلی امروزی عبارتند از چشمه بسیار مشهور آرا گوزه (که آب شرب روستا با لوله کشی از این چشمه تاًمین میشود)، چوپلیجه، شیرّ آتان، شنوو، یومبری گوزه (3 چشمه با نام مشابه در موقعیتهای مختلف روستا)، عشقعلی بولاغی، گولتیخ چمن، سنح چکن (2 چشمه بزرگ با فاصله 200 متری از همدیگر)، قوشا بولاغ، قیزدیرما بولاغی (2 چشمه با فاصله 200 متر از همدیگر)، داش بولاغ، قیبلا بولاغی، صفر گوزهسی، جعفر گوزهسی، خان گولی، کند قاباغی، گوللویه، جیندرهسی بولاغی، جیرانلار، چشمه زیر روستا، شور بولاغ، کوتورگه و بسیاری از چشمهها که به مرور زمان بویژه طی خشکسالیهای ده سال اخیر خشک شدهاند. بطور کلی روستای آتشبیگ تنها روستای منطقه است که علاوه بر مردم آن، مزارع و باغات آن نیز از این نظر مکفی میباشند و هیچ وقت خشکسالیها باعث آزار و اذیت آنچنانی اهالی روستا نشده است.
نام و تاریخچه روستا براساس گفتههای مردم و مدارک مکتوب
گذشته این روستا به قبل از زمان زرتشتیان برمیگردد و جزء آتشکده های زمان مذکور به حساب میآمده است. نامهای قاسم بیگ (در زمان نادر شاه)، آتاش بی، آتاش بیگ، آتش بیگ وابسته به زمان روی آن گذاشته شده است. چندین بار در جنگهای روسیه علیه ایران محل برخورد نظامی لشکریان روس و ایران بوده است. قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به عنوان مرکز خیلی از روستاهای اطراف بوده است. در سال 1321 هجری شمسی اکثر ادارات دولتی روستای آتشبیگ به سراسکند (شهرستان هشترود امروزی) انتقال یافته و مرکزیت خود را با این شهرستان عوض کرد و چون شهرستان هشترود از نظر موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی بسیار ضعیف است از همان موقع انتقال ادارات از روستای آتشبیگ به آنجا، تمامی روستاها از نظر معیشتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... رو به افول گذاشتند. چرا که در مقایسه با شهرستان هشترود، روستای آتشبیگ به دلیل داشتن دو رودخانه بزرگ به نامهای جبیند و قرّانقو(بزرگترین و پرآب ترین رودخانه آذربایجانشرقی)، موقعیت جغرافیایی مناسب، داشتن زمینهای حاصلخیز زیاد و همچنین، منابع و معادن طبیعی وضعیت بسیار بهتری داشته و دارد. به همین دلیل بعد از انقلاب اسلامی اکثر ساکنین برای امرار معاش راحتتر رو به مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله مراغه، ارومیه، تبریز و تهران آوردهاند (1، 8 و 9).
اماکن و بناهای تاریخی
روستای آتشبیگ به دلیل قدمت تاریخی بسیار زیاد، دارایآثار باستانی زیادی از جمله شش روستای تخریب شده (به نامهای گوللویه، شنو، دگیرمان، دولاما تپه، بیز تپه، چوپلیجه و خرابه که نام برخی از آنها از جمله شنو که یکی از روستاهای زمان زرتشتی است) میباشد که به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی سازمانها و موسسات دولتی ذیربط تخریب شده و ساکنین جدید حتی نام آنها را نمیدانند ولی افراد آشنایی که جدشان به روستای آتشبیگ برمیگردد، حتی از کشورهای خارجی به بازدید آنها میپردازند (1، 8، 9، 11 و 13). روستای شنو (شاه نو) به زمان ساسانیان برمیگردد و طبق اسناد و گفتههای مردم بدلیل وجود مارهای زیاد در روستا، اهالی آن به روستای آتشبیگ کوچ کردهاند. روستای تخریب شده خرابه تا زمان نادر شاه پابرجا بوده است و گوللویح نیز تا زمان ناصرالدین شاه دارای سکنه بوده و روستای حسینلو از توابع روستای آتشبیگ در سال 1373 خالی از سکنه شده و ساختمانها و مزارع آنجا نیز تبدیل به خرابه شدند و مابقی املاک کشاورزی و ... به ساکنین روستاهای اطراف بویژه اهالی روستای آتشبیگ فروخته شدند.
بطور کلی از مطالب برمیآید که اهالی روستاهای اطراف از بدو تاریخ بدلیل موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی (مراکز دولتی مخصوصاً رودخانه و چشمههای فراوان) روستای آتشبیگ آنجا را برای سکونت ترجیح میدادهاند که هم اکنون نیز این روستا چنین ارجحیت را حفظ کرده است.
حوادث و وقایع تاریخی
روستای آتشبیگ به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، چندین بار در جنگهای روسیه علیه ایران محل برخورد نظامی لشکریان روس و ایران بوده است.
در زمان مغولان این روستا مورد حمله قرار گرفته و خسارات سنگینی به آن وارد شده از جمله تمام دست نوشته ها و مکتوبات آتش زده شدهاند.
همچنین، حدود دویست سال پیش قبرستان روستا آتش می گیرد و مردم تلاش زیادی برای خاموش کردن آن انجام میدهند که سرانجام با دعای سیدی به نام رضی موفق به این کار میشوند (8 و 9).
محل اماکن عمومی
سه مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به ترتیب با نام های شهید دستغیب، شهید جعفر اکبری و دبیرستان امام خمینی(ره) در روستای آتشبیگ وجود دارند که دو مورد اول حتی از زمان قبل از انقلاب اسلامی فعالیت دارند. مسجد جامع روستای آتشبیگ که به دلیل قدمت بسیار بالا چندین بار تعمیر و بازسازی شده است و آخرین بار در سال 1380 توسط یکی از خیرین روستا که ساکن تهران است به نام حاج یوسفعلی صدقی بازسازی شده است.گرمابه عمومی روستا تا سال 1356 فعالیت داشته و بعد از آن تخریب شده است. امامزاده کنار قبرستان، امامزاده داخل روستا و امامزاده گوللویه از مهمترین امامزادههای روستای آتشبیگ به شمار میآیند. پاسگاه انتظامی این روستا مجهزترین و بهترین پاسگاه انتظامی استان آذربایجانشرقی است. مرکزخدمات کشاورزی، تعاون روستایی، درمانگاه شبانه روزی، شبکه بهداشت و درمان، دهیاری، پست بانک، اداره مخابرات و شورای حل اختلاف از جمله ادارات دولتی روستای آتشبیگ و روستاهای اطراف است (9).
جدول 2- مشخصات جمعیتی (1، 6، 9 و 11).
تعداد جمعیت |
856 |
تعداد خانوار |
165 |
جمعیت شاغل |
275 |
جمعیت بیکار |
300 |
ازدواج |
میانگین 5 سال اخیر: 5 مورد در سال |
طلاق |
2/. درصد |
زاد و ولد |
میانگین 5 سال اخیر: 5 مورد در سال |
تحرک اجتماعی |
صعودی |
روابط |
صمیمی و چهره به چهره و غیر رسمی |
تاریخچه مالکیت اراضی |
از زمان تقسیمات و اصلاحات تا 10 سال قبل قولنامه و از آن به بعد سندی |
وضعیت قبل از اصلاحات اراضی |
ارباب رعیتی بوده است. |
واکنش به اصلاحات ارضی |
راههای ارتباطی با شهرها و روستاهای اطراف
روستای آتشبیگ از طریق دو راه اصلی آسفالت از سمت جنوب به شهرهای مراغه، هشترود، روستاهای جنوبی و اتوبان تهران-تبریز متصل میشود که درست در گوشه جنوب شرقی روستا با فاصله کمی از محل تلاقی دو رودخانه جبیند و قرانقو با هم تلاقی پیدا میکنند و یک راه اصلی از سمت شمال این روستا را به روستاها و شهرهای شمالی متصل میکند (11).
تعلیم و تربیت
در گذشته، افراد علاقهی زیادی برای کسب علم داشتند اما به دلیل نبود امکانات و همچنین کار کشاورزی زیاد نمیتوانستند به کسب علم بپردازند. اما امروزه به دلیل امکانات رفاهی بیشتر و سهولت در رفت و آمدها راحتتر به تحصیل میپردازند و به درجات بالای علمی میرسند. از جمله شخصیتهای برجسته که در زمینههای علمی_فرهنگیاز این روستا برخواستهاند میتوان به ارشد سلطان (حاکم آتشبیگ)، جنرال خان (حاکم آتشبیگ)، نصرتالله فتحی (شاعر و نویسنده)، عطاءالله امیری (شاعر)، دکترکریم عیوضی (متخصص ارتوپدی)، دکتر قدرت عیوضی ( متخصص اطفال)، دکتر عبدالله عیوضی (متخصص دندانپزشکی)، عزیز دهپور (استاد دانشگاه امام حسین ع)، حجت غیبی (عضو هیاًت علمی دانشگاه)، دکتر فیروز لطفی (دکتری شیمی و صاحب شرکت خصوصی بینالمللی)، دکتر علی شمس نو (عضو هیاًت علمی دانشگاه زنجان)، دکتر یاور شرفی (عضو هیاًت علمی دانشگاه مراغه)، فرامرز اصفهانی (قاضی دادگستری شهر ری)، مجید پاشایی (قاضی دادگستری اسلامشهر)، روحالله وهابزاده (رئیس سابق دادگستری ارومیه)، علیرضا شجاعی (وکیل دادگستری) و... اشاره نمود (1، 9 و 11). البته دانشجویان و فارغالتحصیلان زیادی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند که در آینده نه چندان دور شاهد درخشش آنان خواهیم بود از جمله، محسن دهپور، غلامرضا شجاعی، حمیدرضا شجاعی، محمدرضا شجاعی، علی رستمی، علی شرفی، احمد اصفهانی، مهدی هشترودی، نیّره غلامی، مریم صمدیه، و ... که همگی فارغالتحصیل کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف میباشند. در سطح کارشناسی چون آمار بسیار بالاست از نام بردن افراد صرفنظر میشود (1، 9 و 11).
اللریز آغریماسین
گوزل کندیز وار
آباد اولسون
لطفا کمی هم در مورد غصب اراضی توسط برخی از اهالی که مالک آن ساکن شهر میباشد و ساخت مسکن در حاشیه ی داخلی قبرستان هم مطلبی بنویسید.
گویا برخی از این جماعت همچون قوم صهیونیست به معاد و روز قیامت اعتقاد نداشته و سعی در کسب مال حرام به هر نحوی را دارند.