آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ
آتش بیگ

آتش بیگ

شناختنامه روستای آتش بیگ

زادگاهم چه سرسبز بود و هست (شهرام)

وقتی بعد از 20 سال دلت هوای زادگاهت را می‌کند، زادگاهی که در 40 روزگی پس از تولدت، به قصد تهران ترکش می‌‌کنی و روستایی که تابستان‌های کودکیت را پر می‌کند از نشاط، سرزندگی، بازی‌های کودکانه و... ؛ فکر می‌کنی چه حسی می‌تواند سراسر وجودت را احاطه ‌کند؟

روستایی که اواخر دهه 40 در آن به دنیا آمدم، روستایی است به نام  "آتش‌بیگ"(آتش‌باک)، 15 کیلومتر دورتر از جاده هشترود به مراغه.

{آتش‌بیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آلمالو بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع شده‌است.}

تصور کنید که کوهی را از قطاع آن ببریم و روستایی بر روی آن بنا کنیم که در پایین کوه دو رودخانه "قرانقو" و "جبیند" از دو سوی آن گذر کرده و به هم می‌پیوندند. اطراف رودخانه‌ها پر است از زمینها و باغ‌های میوه و کوه‌های دور و بر پوشیده شده از مزارع کشاورزی. کمتر جایی از سرزمین‌مان را می‌توانید بیابید که چنین هوای پاکیزه‌ای داشته باشد که از هر گونه آلودگی مبراست. در مسیر رسیدن به آتش‌بیگ شاهد چندین روستا هستیم که آخرین‌شان آتش‌بیگ است و چون حالتی بن‌بست دارد بکر و دست نخورده مانده و شکل سنتی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. این جاده کمتر از دو سال است که آسفالت شده اما  باز برای غریبه‌ها سخت است که جاده کوهستانی و پر پیچ و خم آن را برای تفریح هم که شده طی کنند و این روستا را کشف نمایند.

مهرماه سال گذشته که در جاده آن رانندگی می‌کردم ناباورانه شاهد بارش برفی زیبا بودم که زمین‌های اطراف را سفیدپوش کرده و مه سرتاسر جاده را پوشانده بود. آنقدر این فضا دل‌انگیز و غافلگیرکننده بود که یک لحظه خود را در جهانی دیگر که در رویاهایم دیده بودم تصور کردم.

حوادث و ناملایمات زندگی بعضاً وادارم می‌کند که به فکر مکانی و مسکنی باشم به دور از هیاهو و جنجال‌های احمقانه. تا باقی عمر را به دور از بیهودگی‌ها و توهمات ترقی و توسعه این کشور آن هم به قیمت فراموش کردن سنت‌ها و ارزشها، به مطالعه و تحقیق بپردازم. وقتی بعد از 20 سال به زادگاهم سر میزدم به ناگاه اینجا را آنگونه یافتم که در آرزوی آن بارها و بارها خیال بافی کرده‌ بودم.





نظرات 6 + ارسال نظر
بچه های قراکلک سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:46 ق.ظ

سلام وبلاگ خوبی داری اگه میشه چند تا از عکس های قراکلک هم بذار تو وبلاگت
ممنون میشیم

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 11:53 ق.ظ

دوستت دارم آتش بیگ
خاطرات زیادی از تو دارم
محل خدمت من 5سال حوزه آتش بیگ بود
جاده ات رادوست دارم
خانه هایت را دوست دارم
آقا جبرییل را دوست دارم
رودخانه ات را دوست دارم
برفهایت را که تاحالا چند نفر راکشته دوست دارم
کوه های سهند را دوست دارم

شمس شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:10 ق.ظ

سلام. واقعا عکس های خیلی زیبایی هستن ادم به وجه میاره،اما ان صمیمیت و سادگی دیگه وجود نداره من هم خاطره های شیرین زیادی از این روستا دارم. ارزو می کنم همیشه موفق و پا برجا باشید

[ بدون نام ] شنبه 16 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:16 ب.ظ

ممنون از زحماتتون وبلگ خوبی دارید امیدوارم روزبه روز شاهد پربارتر شدنش باشیم

حسن گوهری پنج‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ http://www.tartaran.mihanblog.com

سلام دوست عزیز من وبلاگ شما را در وبلاگم درج نمودم لطفا شما نیز وبلاگ روستای تمتراب را درج نمایید.
با سپاس

روستای تمتراب http://www.tartaran.mihanblog.com

امین اللهیاری دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:35 ب.ظ http://atashbig.blogsky.com

از زحمات شایسته شما متشکرم.ازاین که سبب میشوید روستای اتش بیگ روستای باسابقه و تاریخی در سطح بالاتری شناخته شود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد